SMHO

Verslag reis Moldavië 4 t/m 7 oktober 2019

Deelnemers: Roel Boer, Bjorn Brouwers en Paul Schoffeleers
Doel: controleren van de door de stichting geleverde goederen en besteding van de financiële middelen en het beoordelen van nieuw te beginnen projecten.

 

Vrijdag  7 juni

In alle vroegte via Düsseldorf en Frankfurt naar Chisinau waar we worden ontvangen door onze begeleidster en tolk Marcela Zgibli. We bespreken het programma voor de komende dagen en na een korte pauze gaan we meteen aan de slag.

Gymnasium Singera:

Onze begeleidster Marcela werkt hier sinds kort als directrice. Het is vandaag lerarendag in Moldavië en we vallen midden in de feestelijkheden.

We hebben voor haar school stoelen voor de aula gekocht die al volop in gebruik zijn. Vol trots laat ze ons ook de door ons geschonken schoolmeubels zien die ook naar deze school zijn gegaan.

Voor ouderenopvang en –verzorging in Singera vraagt Marcela:

– 2 ziekenhuisbedden

– postoelen

 

Opvangcentrum voor bejaarden in Chetruso:

Pope Andrei runt hier in zijn voormalige kerk een opvangcentrum voor bejaarden. Het zijn veelal bejaarden die geen familie in de buurt hebben vanwege werk van hun kinderen in het buitenland. We hebben 2 jaar geleden al gezorgd voor een nieuwe keukeninrichting en hebben dit voorjaar geld beschikbaar gesteld om de voormalige kerk om te bouwen tot opvangcentrum. Voor de gedoneerde € 1500,– heeft de pope nieuwe ramen aangeschaft en voor het geld dat hij nog over had, heeft hij materiaal gekregen om de houten vloer die plaatselijk rot en instabiel is te vervangen door beton. We zijn zeer onder de indruk van het werk dat hij hier verzet en het vele werk dat hij met een toch vrij klein geldbedrag heeft weten tot stand te brengen. Aanvullend heeft de pope nog € 417 extra gekregen om de verbouwing helemaal compleet te maken. Verder hebben we 70 stoelen geleverd en van Marcela heeft hij een aantal goede tafels gekregen zodat de ouderen fatsoenlijk aan de tafels kunnen eten.

Pope Andrei vraagt om de volgende zaken:

– 1 brede rolstoel voor een gehandicapt kind in zijn parochie dat niet past in een normale rolstoel

– een airco om in de winter bij te verwarmen

– rotband om stucwerk op de muren aan te brengen

Voor de 2 laatste zaken hebben wij € 1000,– toegezegd.

 

Zaterdag 8 juni

Vandaag voegt Aliona Golub zich bij ons. Zij heeft al in meerdere projecten met ons samengewerkt.

Orhei multifunctioneel centrum van pope Sergiu Aga:
Deze geestelijke is bezig met de bouw van een centrum met verschillende functies: opvangcentrum voor daklozen, scholingscursussen voor mannen en vrouwen, tijdelijke opvang voor gezinnen (meestal vrouwen met kinderen die dan tijdelijk een kamer ter beschikking krijgen totdat hun problemen zijn opgelost), begeleiding van kinderen m.b.t. huiswerk en allerlei andere zaken waarvoor zich dit gebouw leent. Het gebouw beslaat 3 verdiepingen en een kelder. Elke verdieping krijgt een van genoemde invullingen. Hij laat ons het atelier zien waar een aantal vrouwen les krijgen in het bedienen van naai- en borduurmachines. Het is een schamel onderkomen dat later in bovengenoemd gebouw zal worden gehuisvest. Uiteraard heeft hij steeds gebrek aan geld om met de afbouw verder te kunnen en het zal dan ook nog enige tijd duren voordat het helemaal klaar is. Voor de winter wil hij graag het deel waar de daklozenopvang wordt ondergebracht klaar hebben maar hij heeft nu niet de nodige financiële middelen om dat te doen. Voor de bouw is hij geheel afhankelijk van binnenkomende donaties. Wij stellen daarom een bedrag van € 3000,– ter beschikking waarmee hij dit deel van het gebouw winterklaar kan maken.
Hij helpt daarnaast ook mensen in nood en vraagt allerlei goederen:

– voor kinderen kleding en schoenen (moeten nieuw zijn i.v.m. overheidsregels)

– rolstoelen en rollators

– naaimachines en naaigaren (een grote partij heeft hij al van ons ontvangen)

– allerlei meubilair

 

Orhei ziekenhuis:

De afgelopen maanden hebben we hier zeer veel medische spullen naar toe gebracht, o.a. bedden en hartmonitoren. Vol trots laat de directeur ons zien hoe goed die in het ziekenhuis zijn ingezet en dat ze een grote vooruitgang zijn in de behandeling van de patiënten. Er is nog steeds behoefte aan veel medische goederen:

– douchecabine

– medicijnkasten

– mobiele beademingsapparatuur

– babybedjes

– rvs instrumentenbakjes

– rvs po’s

– matrassen

– operatielampen

– 200 bedden

– karren voor patiëntenvervoer

– papegaaien voor boven bedden

 

Step Soci kleuterschool van mevr.Tamara Budescu:

De toiletten voor de kleuters waren hier in zeer slechte staat. Het gaat om 3 klassen en men heeft  ons in oktober  2018 gevraagd om een bijdrage te leveren. We hebben hier de materiaalkosten voor onze rekening genomen voor een bedrag van € 5300,–. Het resultaat is werkelijk verbluffend: de toiletten zijn smaakvol betegeld en er is mooi sanitair geplaatst. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat we hier een feestelijk onthaal krijgen van de kinderen. Er worden versjes opgezegd en er wordt uitbundig gezongen.

De tussenlokalen moeten ook nog opgeknapt worden en de lockers van de kinderen vallen ongeveer uit elkaar. We vragen hen een offerte te maken voor het opknappen van de tussenruimten en Dorin zal ons een offerte doen toekomen voor de lockers. Daarna zullen we bekijken wat we in deze kunnen betekenen.

Anenii Noi IMSP regionaal ziekenhuis:

Het is ons tweede bezoek aan dit ziekenhuis. We worden uitgebreid rondgeleid door de adjunct-directeur. Het ziekenhuis staat aan het begin van een grote renovatiebeurt. Zoals overal in Moldavië gaat dat stapsgewijs en duurt dan ook jaren. De kraamafdeling is helemaal aangepakt en ziet er prima uit. Met de bijbehorende OK is men nog bezig en hier zal de door ons geleverde OK apparatuur worden geïnstalleerd. De apparatuur ligt nog in de opslag die er niet erg verzorgd uitziet. Op onze vraag hoe de apparatuur zal worden opgehangen, krijgen we als antwoord dat er nu nog niet voldoende geld is hetgeen ons een beetje onrustig gevoel oplevert. We zijn bang dat de apparaten te lang in de opslag blijven en er erg onder te lijden zullen hebben. Bijdragen aan de kosten overwegen we voorlopig niet: wij hebben apparaten geleverd en de rest is voor hen. De door ons geleverde 2 anesthesie-apparaten kunnen niet gebruikt worden zonder compressor want er is geen centrale drukregeling. We stellen voor de drukregeling 2 compressoren ter beschikking voor € 2000,– samen.
Voorts vraagt men:

– rvs wasbakken met kranen voor de OK

– 40 bedden

– 80 nachtkastjes; deze zullen we door Dorin laten maken voor € 34,– per stuk

– allerlei meubilair

Na deze lange dag komen we rond 20.00 uur in ons hotel terug en hebben we daarna, vinden we zelf, wel een slaapmutsje verdiend.

 

Zondag 9 juni

Tiganesti: in dit dorp hebben we al heel veel hulp geboden. We hebben hier bijgedragen aan meubilair en ziekenkamer voor de kleuterschool, bouwmateriaal en medisch materiaal voor het medisch centrum, meubilair en fornuis voor het gymnasium en de toiletten in de school die gemaakt zijn met hulp van onze geldelijke bijdrage. Op het programma voor dit jaar staat de vernieuwing van de bibliotheek die nu nog is gehuisvest in een oud en krakkemikkig gebouw. De bibliotheek moet worden gerealiseerd boven het medisch centrum en dit deel van het gebouw zal ook weer helemaal gerenoveerd moeten worden, evenals dat eerder het geval was met de kleuterschool en het medisch centrum. Wederom hebben we bijgedragen in de materiaalkosten en zorgt de gemeente of de provincie voor de arbeidskosten.

Het volgende project staat alweer op stapel: er komt een ruimte voor ouderenopvang en het gemeentehuis wordt ook nog in het gebouw gevestigd. Bovendien moet er nog een toilet en een keuken komen die voor de bibliotheek, de ouderenopvang en het gemeentehuis dienst zal doen. De kosten hiervan zullen nog € 3000,– bedragen. Voor het gemeentehuis krijgen we nog een offerte en dan zullen we zien wat onze bijdrage aan dit project zal zijn.
De volgende goederen worden nog gevraagd:

– medisch centrum: – instrumenten om oren, neus en keel te bekijken

– oogdrukmeters

– e.c.g.-apparaat

– 2 computers

– 2 rvs karren of tafels op wielen

– 1 smalle onderzoekstafel

– 1 babyweegschaal

– 1 draagbaar apparaat om tijdens huisbezoek hartfilmpjes te maken

– 3 bloeddrukmeters

– gymnasium:           – 9 computers

– 2 tv toestellen

– kleuterschool:       – wasmachine

We zullen ons best doen om aan de wensen tegemoet te komen maar zullen eerst samen overleggen m.b.t. de financiën. Hierna spreekt burgemeester Valentina Taca  haar dank uit voor alles wat we tot nu toe voor het dorp hebben gedaan en trakteert ze ons op een heerlijke maaltijd met een goed glas wijn.

Greblesti:

Hier hebben we voor de bibliotheek meubilair gesponsord en een airco voor de verwarming van een deel van de bibliotheek zodat die ook ’s winters gebruikt kan worden. De ramen van de bibliotheek zijn zeer slecht. We besluiten om € 3000,– bij te dragen aan de materiaalkosten. Daarna gaan we naar de kleuterschool.  De door ons geleverde wasmachine moet nog worden aangesloten want hiervoor moet het riool nog worden veranderd.
De kleuterschool zou m.i.v. oktober naar een ander gebouw gaan. De burgemeester, mevrouw Aliona Chirub vroeg tijdens ons vorige bezoek of we in de bouwkosten konden bijdragen. We hadden al besloten  € 5000,– bij te dragen in de kosten. Dit project werd echter door de overheid afgeblazen nadat we het geld al hadden overgemaakt. Dit geld is daarna gebruikt voor de toiletten in de kleuterschool van Step Soci.

De kleuterschool moet vanwege slechte kwaliteit van het drinkwater water in flessen kopen (kosten ongeveer € 1000,– per jaar). Paul Vanoppen heeft op internet gezocht naar mogelijke goedkopere oplossingen voor dit probleem en heeft een apparaat gevonden. We overhandigen 2 van deze apparaten aan de directrice die ermee gaat experimenteren. De resultaten zullen we zo snel mogelijk te horen krijgen en daarna bekijken of we dit project nog verder moeten oppakken.

Tot slot gaan we naar het gemeentehuis waar het meubilair van de dokterskamer die onze stichting heeft gekregen is geïnstalleerd. Het ziet er keurig uit. Daarna worden we nog onthaald op de gebruikelijke koffie met “iets” erbij.

Hincesti bejaardentehuis:

We hebben in dit tehuis een ½ vrachtwagen goederen gebracht, o.a. bedden, beddengoed en wasmiddel. Alles is in goede staat aangekomen en wordt al gebruikt. Het tehuis is met veel buitenlands geld neergezet en ziet er perfect uit; we hoeven hier alleen maar eventueel goederen uit ons magazijn naar toe te laten gaan.
Er wordt nog gevraagd:

– 30 bedden: 20 gewone en 10 ziekenhuisbedden

– wasmiddel

– 2 computers

– lakens en slopen

– incontinentiemateriaal

 

Maandag 10 juni

Chisinau Republican hospital:

In dit ziekenhuis zijn we in 2016 voor het eerst geweest. Er zijn toen veel bedden en medisch materiaal naar toe gegaan maar het ziekenhuis kon of wilde niet meer bijdragen in de transportkosten en vandaar dat we er na 2017 niet meer zijn geweest. Op ons verzoek hebben we het toch weer op ons programma gezet omdat we o.a. wilden bekijken of niet 1 van de 2 operatiekamers van Anenii Noi naar het Republican kon gaan.

We krijgen eerst een rondleiding en zien dat er veel ten goede is veranderd in de tussenliggende

2 ½ jaar. Met name de keuken heeft een metamorfose ondergaan en ziet er nu keurig uit. Op het moment dat wij er waren, was er een grote verbouwing van de operatiekamers aan de gang. Gelukkig hadden we onze expert Bjorn Brouwers bij ons die meteen zag wat men hier allemaal kon gebruiken en dat men op een zeer professionele manier aan de gang was. Toen ze op onze telefoons het materiaal zagen dat we in Anenii Noi hadden gebracht, werden ze zeer enthousiast. Al dat materiaal konden ze in veelvoud gebruiken voor hun OK’s. Wij opperden om een van de OK’s uit Anenii Noi naar Chisinau te laten komen (hetgeen inmiddels ook al is geregeld). Uiteraard was men daar wel voor te porren. Toen ze ook nog te horen kregen dat Bjorn misschien nog aan meer OK-materiaal kon komen, kon de dag niet meer stuk.

Samen met Bjorn is er een lijst van gewenste goederen opgesteld voor de OK’s:

– rvs kasten

– bedden

– operatielampen en operatie-uitrusting (1 set komt van Anenii Noi naar hier)

– 60  lockers (meer is ook goed)

– operatie-instrumenten

– rvs wasbakken en kranen

– uniformen

– 4 dialysestoelen

Voor de keuken heeft men nog behoefte aan:

– 1 pureemixer

– kookketels met mixers

– 1 elektrische kar om eten te vervoeren

– snijmachine

– gehaktmolen

– oven

Milesti Mici kleuterschool:

We worden aan de ingang verwelkomd door 2 kinderen die ons het traditionele brood aanbieden als welkom voor de gasten. We gaan naar de keuken waar we hebben geparticipeerd in de renovatie en de aanschaf van 2 fornuizen. Het ziet er pico bello uit en voor het eerst in 7 jaar heeft de school het gewenste certificaat voor een goede en hygiënische keuken gekregen.
De wasruimte is nog uit de Russische tijd en moet nodig opgeknapt worden We vragen om zo snel mogelijk een begroting te maken en daarna zullen we bezien wat we kunnen betekenen.
We worden uitgenodigd in een van de klassen waar de kleuters volksdansen voor ons uitvoeren en natuurlijk moeten we ook in de kring een dansje meedoen.

Milesti Mici gymnasium:

De keuken voldoet bij lange na niet aan de gewenste overheidsstandaard en zal moeten worden opgeknapt. We gaan nog bekijken of en voor welk bedrag we zullen deelnemen.
Tenslotte brengen we nog een bezoek aan de wijnkelders van Milesti Mici om een hapje te eten en de wijn te proeven. Dan is het tijd om naar het vliegveld te gaan en ons bezoek te evalueren net Marcela en Dorin.

Evaluatie van ons bezoek met Marcela en Dorin Zgibli  (Stg. Child Care Moldova)

Samen bekijken we de financiële stand van zaken over 2018/19 en wat er dit jaar nog besteed zal worden. Beslissingen hierover worden door SMHO genomen zodra de kostenberekeningen binnen zijn van de projecten die we bezocht hebben en die we ook steun hebben toegezegd. Het overzicht staat aan het einde van dit verslag. Verder hebben we afgesproken dat Marcela elke maand een overzicht van de door haar gemaakte kosten stuurt.
Na deze evaluatie nemen we afscheid van Marcela en Dorin en mogen de deelnemers aan deze reis vaststellen dat we kunnen spreken van een vruchtbaar bezoek aan Moldavië. Met name door de aanwezigheid van Bjorn Brouwers hebben we in de ziekenhuizen een uitstekend beeld gekregen van hoe we tegen bepaalde medische zaken aan moeten kijken en wat we eventueel  wel en niet nog kunnen verwachten aan goederen van het ziekenhuis Maastricht.

Bjorn,bedankt voor je geweldige inbreng.

Vanuit Chisinau gaan we via Wenen weer terug naar Düsseldorf om na een vertraging van 2 ½ uur rond 23.30 uur gezond en wel thuis te komen.

Gevraagde goederen

We hebben op alle plaatsen gevraagd om een lijst van benodigdheden te maken. Zodra de lijsten in ons bezit zijn, volgt er een aanvullende lijst met gevraagde goederen.

 

 

Voorlopige uitgaven en financiële planning voor 2019

Budget voor 2019                                                                                                             € 75.000,–

Besteed tot nu toe:

10-12-18   transport naar loods                                                €     730

3-1-19       idem                                                                       –      140

17-12-18   hulpgoederentransport                                      –    2300

18-12-18   idem                                                                       –    2300

21-1-19     vliegtickets                                                            –     758

2-11-2018 hulpg. transport                                                  –     2200

18-1-18     idem                                                                       –    2200

26-2-19     transport naar loods                                          –      118

24-3-19     Tiganesti:  -bibliotheek                                     –     7500

-kleuterschool krachtstroom                                              –     1800

-gymnasium meubels                                                           –      600

Greblesti meubilair bibliotheek                                         –      530

Calfa med. centrum meubilair                                            –      770

pope Andrei ouderenzorg                                                    –     1300

Leucaseuca gymn. fornuis+ ventilatiesysteem                –     1690

10-5-19     transport                                                                –     2200

15-5-19     Greblesti kleuterschool                                       –     5000*

hulpg. transport                                                                      –     2200

30-5-19     aanvoer hulpgoederen                                        –      216

20-6-19     schoolmeubilair                                                    –     1250

21-6-19     80 stapelstoelen                                                    –      320

juni           werkbezoek                                                             –      743

31-1-19     hulpgoederen transporten                                   –     4400

08-3-19     aanvoer hulpgoederen                                            –      104

02-4-19     idem                                                                       –      142

05-4-19     idem                                                                       –      170

25-4-19     idem                                                                        –      123

11-7-19     idem schoolmeubilair                                           –      549

10-7-19     aanvoer goederen                                                  –      134

21-8-19     idem                                                                          –      126

10-7-19     hulpg. transport                                                      –     1300

18-7-19     idem                                                                           –     2200

€  44213

Reeds uitgevoerde maar nog te betalen projecten:

– videoprojector gymnasium Tiganesti                                      –      630

– wasmachine kleuterschool Greblesti                                       –      495

– boeken bibliotheek Greblesti                                                     –      500

– keuken Milesti Mici (bedrag nog niet compleet)                   –     3350

– materialen kl.school Step Soci                                                   –     400*

– Tiganesti bibliotheek gymnasium                                            –     1250

Onkosten Marcela okt. 18 t/m aug. 19                             –     1930

€ 52768

 

 

Reeds toegezegd voor 2019:

– pope Andrei  ouderenopvang: rotband en airco                      €    1000

– pope Serge multifunctioneel centrum Orhei                            –     3000

– ziekenhuis Anenii Noi: 2 compressoren                                   –     2000

80 nachtkastjes à €34                           –     2720

– Tiganesti: kl.school  wasmachine                                            –       700

gymnasium                                                            –       800

bibliotheek i.v.m. uitbreiding ouderenzorg              –     3000

€  65988

                                                                                              

Nog te besteden €75.000 – € 65.988 =                                          €   9.012

 

Aangevraagde projecten 2019

Behalve de hierboven reeds toegezegde projecten staan er nog een aantal op de lijst voor 2019 waarvan de berekening nog moet worden gemaakt:

– Step Soci offerte voor opknappen tussenruimten kleuterklassen – sanitaire ruimten

– Tiganesti offerte verbouwing gemeentehuis

 

 

Op de lijst voor 2020

Er zijn al een aantal aanvragen voor 2020:

– Greblesti: ramen bibliotheek                                                  €  3000

boeken bibliotheek                                                –     500

meubilair kleuterschool (ongeveer)                         –     580

– Milesti Mici: wasruimte kleuterschool,  offerte volgt

keuken gymnasium, offerte volgt

We zullen niet alle aangevraagde projecten 2019 kunnen honoreren i.v.m. te verwachten transportkosten; er zullen een aantal projecten moeten worden doorgeschoven naar 2020.

 

Overzicht lijst van gevraagde goederen

Ouderenopvang  en –verzorging in  Singera

– 2 ziekenhuisbedden

– postoelen

Ouderenopvang pope Andrei Chetruso

– 1 brede rolstoel voor een gehandicapt kind in zijn parochie dat niet past in een normale rolstoel

Opvangcentrum pope Sergiu Orhei

– voor kinderen kleding en schoenen (moeten nieuw zijn i.v.m. overheidsregels)

– rolstoelen en rollators

– naaimachines en naaigaren (een grote partij heeft hij al van ons ontvangen)

– allerlei meubilair

 

Ziekenhuis Orhei

– douchecabine

– medicijnkasten

– mobiele beademingsapparatuur

– babybedjes

– rvs instrumentenbakjes

– rvs po’s

– matrassen

– operatielampen

– 200 bedden

– karren voor patiëntenvervoer

– papegaaien voor boven bedden

 

Ziekenhuis Anenii Noi

– rvs wasbakken met kranen voor de OK

– 40 bedden

– allerlei meubilair

 

Tiganesti

– medisch centrum: – instrumenten om oren, neus en keel te bekijken

– oogdrukmeters

– e.c.g.-apparaat

– 2 computers

– 2 rvs karren of tafels op wielen

– 1 smalle onderzoekstafel

– 1 babyweegschaal

– 1 draagbaar apparaat om tijdens huisbezoek hartfilmpjes te maken

– 3 bloeddrukmeters

 

– gymnasium:          – 9 computers

– 2 tv toestellen

 

Hincesti bejaardentehuis

– 30 bedden: 20 gewone en 10 ziekenhuisbedden

– wasmiddel

– 2 computers

– lakens en slopen en incontinentiemateriaal

Ziekenhuis Chisinau

– rvs kasten

– bedden

– operatielampen en operatie-uitrusting (1 set komt van Anenii Noi naar hier)

– 60  lockers (meer is ook goed)

– operatie-instrumenten

– rvs wasbakken en kranen

En verder:

– uniformen

– 4 dialysestoelen

Voor de keuken heeft men nog behoefte aan:

– 1 pureemixer

– kookketels met mixers

– 1 elektrische kar om eten te vervoeren

– snijmachine

– gehaktmolen

– oven

Rechts ziet u de dankbrief van het ziekenhuis voor de geschonken goederen

Leave a Reply